Beep
Wat zou Zuid-Korea zijn zonder de collectieve angst voor zijn noorderburen, vraagt filmmaker Kyung-man Kim zich af in deze collage van anticommunistische propaganda. De pieptonen waarmee de delen worden afgewisseld creëren een sfeer van urgentie en wekken associaties met censuur.
Kim illustreert de kracht van de haatcampagne aan de hand van het verhaal van Seungbok Lee, verteld via officiële propaganda, nieuwsfragmenten en archiefbeelden uit de jaren zestig tot tachtig. De tienjarige jongen zou eind jaren zestig door Noord-Koreaanse soldaten zijn vermoord omdat hij zich uitsprak tegen het communisme. In een serie surrealistisch ogende beelden grijpt de Zuid-Koreaanse overheid die gebeurtenis aan voor een ongekende campagne die de verheerlijking van deze “martelaar” en de haat tegen Noord-Korea voedt.
In een golf van massahysterie verrijzen standbeelden en monumenten voor het kind, worden musea en maquettes ingericht en domineert op scholen en in tv-programma’s het woord van Seungbok Lee. Een fascinerend overzicht van de rol van de media in politieke beeldvorming.