Stand van de maan
In zijn documentaires hanteerde filmmaker Leonard Retel Helmrich steevast zelf de camera, volgens een methode die hij single shot cinema doopte. Gefilmd met een kleine mobiele camera bewegen zijn shots intuïtief mee met de situatie en zo combineerde hij vaak meerdere camerahoeken in hetzelfde shot, zonder dat er montage aan te pas hoefde te komen.
In dit vervolg op Stand van de zon, dat zowel op IDFA als op Sundance de belangrijkste documentaireprijs in de wacht sleepte, experimenteert hij er verder op los met inventieve cameraposities, resulterend in verrassende perspectieven en duizelingwekkende shots.
Dit deel van de kroniek van de familie Sjamsuddin toont onder meer de bekering van de jongste zoon tot de islam en het blussen van een grote brand in hun woonwijk in Jakarta. Maar het verlangen van grootmoeder Rumidjah om het hectische leven in de stad achter zich te laten en naar haar geboortedorp terug te keren vormt de rode draad. Het zal een scheiding van haar kleindochter Tari betekenen, die intussen al haar moeder heeft verloren. Eenmaal verhuisd komt Rumidjah erachter dat ook op het platteland de tijd niet heeft stilgestaan.