InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
Mandabi + Introduction
Mandabi + Introduction
Beschrijving

De jaren 60 markeren een revolutionair moment in de geschiedenis van de Afrikaanse Film waarin recentelijk onafhankelijk geworden filmmakers eindelijk de regie in eigen handen konden nemen. In deze double-bill komen twee gerestaureerde klassiekers, Ferid Boughedir’s Camera d’Afrique (1983) en Ousmane Sembène’s Mandabi (1968), samen, voor een geschiedenisles door het post-koloniaal landschap.

Met Camera d’Afrique weet de Tunesische regisseur en filmhistoricus, Boughedir, een extreem waardevolle basis te creëren om het verleden van de regio en de kunst die de visionaire werken van Afrikaanse filmmakers definieert, beter te kunnen begrijpen. De documentaire is een collectie van 20 jaar aan authentieke regionale verhalen.

Sembène maakte in de jaren 60 zijn carrière-switch van schrijver naar filmmaker om zo essentiële elementen van de Afrikaanse identiteit te kunnen waarborgen en onder andere het taalimperialisme tegen te gaan. Hij maakt films voor, door en over Afrikanen, met een focus op het neokolonialisme, corruptie en vrouwenrechten in een onafhankelijk geworden Senegal. Zijn tweede speelfilm, Mandabi, is gebaseerd op zijn novelle Le Mandat (1966) en was tevens de eerste film ooit geproduceerd in het Wolof (of welke Afrikaanse taal dan ook), de moedertaal van Sembène.

 

Een inleiding door Mailijai Baldé begeleidt dit double bill evenement op 8 september.

Mailijai Baldé is video-editor en is afgestudeerd aan de Master of Arts in Preservation and Presentation of the Moving Image van de Universiteit van Amsterdam. Haar scriptie richtte zich opCamp De Thiaroye (1988) van Ousmane Sembène en Thierno Faty Sow, een film die in Frankrijk en Senegal werd verboden vanwege de weergave van een pijnlijke historische gebeurtenis die tot op de dag nog door Frankrijk wordt ontkend.

 
Tickets & Tijden
Samenstelling
Mandabi

Mandabi

In deze tweede speelfilm van Sembene probeert een werkloze zestiger met toenemende wanhoop een postwissel van zijn Parijse neef te innen in een door corruptie en hebzucht geplaagd postkoloniaal Senegal.

Tickets & Tijden
IDFA Institute

Follow IDFA

VPRO
Fonds21
de Volkskrant
WePresent
Creative Europe Media
IDFA vrienden