How to Disappear
Battlefield is een populaire first-person shooter-game, waarin de speler als soldaat in een oorlog vecht. De oorlogssituaties ogen realistisch, maar één ding valt op: deserteren is niet mogelijk, terwijl in werkelijkheid elke oorlog tal van deserteurs kent. Wie in Battlefield probeert te ontsnappen, wordt door een onzichtbare surveillant geëxecuteerd.
Aan de hand van (en volledig gemaakt in) Battlefield legt How to Disappear uit hoe door de geschiedenis heen met desertie is omgegaan. Soldaten werden gedrild en met nationalistische propaganda bestookt om de kans op desertie te laten slinken. In games als Battlefield is helemaal geen ruimte voor morele twijfel: er is geen grijs gebied tussen goed en kwaad. De spelers kunnen hun wapens niet weggooien.
In games beleef je de oorlog als consument, maar wat betekent dat eigenlijk voor de manier waarop over oorlog wordt gedacht? Is ontsnappen nog mogelijk? Een tot nadenken stemmend filmessay van het kunstenaarscollectief Total Refusal, dat zich toelegt op het kritisch analyseren van computergames.