My Worst Enemy
Paris-based filmmaker Mehran Tamadon has not returned to his motherland of Iran after the authorities informed him he was no longer welcome, following the filming of his documentary film Iranian. A painful outcome—especially for someone whose work so explicitly aspires to inspire conversation.
Searching for a way out of this deadlock, he characteristically chooses the path of dialogue. My Worst Enemy was filmed before the severe repression that followed the wave of 2022 protests. In the film, he asks exiled Iranian citizens to draw from their personal experiences with the Iranian authorities, and interrogate him in an empty apartment in Paris.
They know all the tricks used to force detainees to make false confessions, which in turn leads to pressing reflections on the validity of the system and whether anyone can be made into an offender. The stakes rise for Tamadon when one of the participants (actress Zar Emir Ebrahimi) questions the project herself.