Waves of Grace
The outbreak of Ebola in West Africa that started in December 2013 was the biggest Ebola epidemic ever. Waves of Grace places us, virtually but convincingly, in the shoes of Decontee Davis, a Liberian woman who recovered from the disease. In West Point, the densely populated township of the Liberian capital of Monrovia where she lives, she talks about the experience of becoming ill and fighting for her life. She also discusses the many obstacles she has faced after her recovery and how she is using her immunity to the disease to help other patients. Waves of Grace is a collaboration between the leading virtual reality producer VRSE, the United Nations and the media company VICE. Chris Milk co-directs for VRSE. Milk's background is in directing music videos (including for Arcade Fire, U2 and the Chemical Brothers), but he has been focusing for several years now on innovative cross-media projects, such as The Wilderness Downtown with Arcade Fire and the film made for virtual reality goggles Sound and Vision, with Beck. Gabo Arora (Clouds over Sidra) directs for the UN. Alongside the poignant message, this collaboration results in a highly cinematic virtual experience characterized by surprising camera angles and editing techniques not normally seen in this genre.