A Day under the Sun
DAN POD SUNCEM is a visual poem in which the day slowly emerges from the night and later submerges again. The transition from night into day is represented as a journey from the country to the city. The soundtrack contains natural sounds and voices. The film starts with sounds of a nocturnal landscape, with alterations in light and dark, shadows. A pregnant woman symbolises the beginning of creation; besides, there are only amorphous forms, as in a dream. With the arrival of dawn, the images attain more colour, depth, volume, life. At noon, the climax is reached in the bustle of the city: busy traffic, swarming people. The atmosphere is no longer meditative, but full of life and awareness. Towards the end of the day, we see a transition to inner experience and perception. Nature and man merge. The empty streets and fields become places in our imagination. In the filmmakers’ words: reality disappears in the memory of time and space.