Mama Micra
The mother of animation director Rebecca Blöcher didn’t want to live an ordinary life. She wanted “something more,” she explains in this stop-motion film. The people around her didn’t understand—in a letter written in 1968, a girlfriend criticizes her for going out on her own and making men jealous, while advising her to dress in a more “feminine” way and to join a cooking course. Blöcher’s mother brushed aside the advice. Years later still, she divorced her husband and stepped into the big wide world.
In Mama Micra the mother is a figure made of felt who recalls, in her own voice, her powerful urge to find freedom: “I was a real vagabond,” she explains. She traveled to Syria and Beirut, and envied the nomads in the desert. During the last 10 years of her life she lived in a Nissan Micra, washing in the morning in hotel bathrooms and sneaking into breakfast rooms to eat.
Her freedom came at a cost. She lost contact with her daughter, who counterpoints her mother’s account with her own recollections. But no harm is irreparable in this affectionate film.