The Last Days
After the great success of his feature film SCHINDLER’S LIST, Steven Spielberg founded the Survivors of the Shoah Visual History Foundation in 1994. One of the activities of this foundation is collecting as many videotaped witness accounts as possible of the atrocities of World War II. As a member of the board, Spielberg is involved in the production of THE LAST DAYS, a documentary that tells the story of five Hungarian Jews. Three of them were transported to Auschwitz in cattle wagons, another one ended up in Buchenwald after a bungled resistance action, and the last one, then sixteen years old and now an American Congressman, did forced labour in Hungary. Director James Moll illustrates their stories with archival footage and takes the central characters back to the places where it all happened. With this film, history is not only reconstructed, but also personalised, once more confronting the viewer with the insanity of the holocaust.