Depeche Mode: 101
In 1988, Direct Cinema pioneer D. A. Pennebaker and his filmmaker wife Chris Hegedus traveled with the British electropop group Depeche Mode during their American "Music for the Masses" tour. Simultaneously, another film crew followed fans who had won a bus trip from the East Coast to the enormous Rose Bowl in Pasadena, California for Depeche Mode’s 101st concert. A visit to Graceland, radio shows, photo shoots and backstage antics alternate with compelling concert footage. Aloof in his loose shirt and white pants, lead singer Dave Gahan belts out popular hits such as "Master and Servant," "I Just Can’t Get Enough," "Everything Counts" and "People are People." The dynamic shots of the traveling fans foreshadow the reality TV style of MTV’s Real World. The Direct Cinema style is sometimes interrupted by people talking at the camera, or when Gahan makes the audience turn their attention to Pennebaker, who's always in his favorite pose: camera in hand.