Hotet - Uhkkádus
When the nuclear power plant of Chernobyl exploded on 26 April 1986 filmmaker Stefan Jarl was making preparations for a feature film in North Sweden. When he realised the gravity of the situation - Sweden suffered more radioactive fall-out than any other country - he interrupted his movie project and made a documentary, "one I never believed I would be forced to make." HOTET deals with the Lapp community of the Sami, whose future was destroyed by Chernobyl. Jarl is not interested in abstract data, but in the tragic lives of ordinary people who pay toll to technological 'progress'. In this film Jarl does not aim at objectivity, since he is convinced that 'objective documentaries' do not exist. He describes his work as "ruthlessly subjective and pitilessly non-factual".