Vredens barn
Once upon a time Sweden was considered the perfect example of a welfare state, but those days are over: as in all Western European countries the welfare state is subject to great pressure in this country. The result is an increase in social problems. VREDESBARN is an appeal to preserve the welfare state by looking at society through the eyes of those who are living in the margin. In the film a 23-year-old Chilean boy who has just been released from prison is commissioned by a TV station to travel through Sweden with a videocamera. He visits young people who are almost at a dead end. In Stockholm he meets a sixteen-year-old daughter of an addicted mother. Both people live isolated, the daughter has assumed responsibility of her mother, completely reversing the traditional role model. For love she is thrown onto an unemployed racist boyfriend, who drags her into his street gang. This produces disconcerting images of racist street violence. In Malmö the Chilean boy and his camera encounter a young mother of three children from Uruguay who had hoped to build a good life in Sweden. Disappointed by the lack of possibilities she wants to return to her native country, but she does not have the money for a ticket. The kingdom of dreams the screaming slogan on a billboard reads. Those living in the margin indeed have to resort to dreams. The film ends with a red flashing light. Later nobody can say that they were not warned.