Bad Press
While in the US the right to freedom of the press is firmly enshrined in its constitution, this is not the case within most Native American tribes. Media outlets are often financed by the tribal governments themselves, which like to see current events portrayed in a favorable light in order to dispel prejudice and uphold their image.
Among the Muscogee Nation in Oklahoma, a number of journalists are struggling to be able to do their work independently; they don’t just want to report on beauty pageants and successful entrepreneurs. Reporter Angel Ellis of Mvskoke Media fights for her job in a turbulent soap opera replete with corrupt, power-hungry officials, featuring the disputed elections of a new chief—whereby the extraordinary situation arises that the journalists have a personal interest in the election of a chief who wants to see press freedom included in the constitution. Will they manage to cover the elections objectively and in the future be able to provide their fellow citizens with independent information?