Scheme Birds
There are few prospects for young people in the Scottish town of Motherwell, where the working-class community has never recovered from the closure of the steelworks in 1997. That was the year Gemma was born, and she lends her perspective and voice to this candid coming-of-age documentary full of swearing, drinking and fighting, and the occasional moment of beauty.
Cinematography, editing and music give this documentary a fiction feel in the British tradition of kitchen sink realism. When a tragedy takes place in her circle of friends shortly after the birth of Gemma’s son, the moment seems to have arrived for her to take control of things.