The Tram Runs through the City
Moving along from street to street, the tram gains speed, brakes, stops and lets passengers out and on. They make for a seat or stay on their feet, leaning against the doors or hanging from the handles above. Then the tram gets underway, off to the next stop. The down-to-earth driver talks about her job and her life in St. Petersburg (still known as Leningrad when the film was made), the second biggest city in Russia. As she drives, she is filmed from above so we get to look her in the eye. The expressions of her passengers are also captured as they peer out the window, look at one another, read the paper, daydream or just stare off into space. This is all about observing and being observed, a game that Russian documentarian Lyudmila Stanukinas loves to play. She intercuts the microcosm of the tram with telling observations from outside: a statue filmed through the trees, and the rippling water of the Neva River, the bubbling heart of the city. Stanukinas develops a Russian variation on direct cinema, combining it with the visual poetry of city symphonies from the 1930s, made by countrymen such as Dziga Vertov. Though this is the Soviet Union of the 1970s, communism seems far away for the moment. For now, it’s all about the day-to-day goings on in the tram.