Filmworker
Even though his role in Stanley Kubrick’s Barry Lyndon was the high point of his acting career, Leon Vitali decided to switch to working behind the scenes—but still with Kubrick, for whom he had boundless admiration. This was the beginning of his 20-year career as jack-of-all-trades for "the most brilliant filmmaker of the 20th century." He held casting sessions, worked with actors, checked the color balance, was involved in restoring prints and lots more. "Every day was just full of a lot of different jobs," Vitali says looking back, his eyes twinkling. Filmworker is a treasure trove for Kubrick fans, with excerpts from his films illustrating the story, interviews with actors and tons of anecdotes. Kubrick was demanding of those who worked for him, and Vitali did everything for him—at any time of day, 24/7, until he was ready to keel over. He never became rich or famous and his relationship with his children suffered, but he doesn’t regret a thing. In fact, he's still Kubrick’s number-one admirer. This film is an homage both to Leon Vitali and to all the other invisible "filmworkers."