Capital
De Palestijnse kunstenaar-filmmaker Basma al-Sharif maakt experimentele films en installaties waarin ze cyclische politieke gebeurtenissen en conflicten onderzoekt. In Capital, haar nieuwste werk, slaat ze een iets andere richting in.
In een combinatie van fictie en futuristisch design refereert de film uitbundig aan het Italiaanse genre ‘witte telefoon’ (Telefoni Bianchi), een type films uit de jaren dertig en veertig, vernoemd naar wat destijds een statussymbool was. Deze escapistische, glamoureuze films droegen conservatieve waarden uit en speelden zich vaak af in een welvarend (soms niet-bestaand) buitenland – ver weg van de armoede van het werkelijke Italië in die tijd. Later werd het genre beschouwd als een voorloper van fascistische propagandafilms.
Het is niet de enige referentie in deze eigenzinnige, satirische korte film, die behalve naar het fascisme vooral verwijst naar de verwoede bouwplannen voor luxe wooncomplexen, waarmee rijke enclaves worden geschapen in arme landen als Egypte. Omdat Alsharif het niet veilig acht haar kritiek rechtstreeks te leveren, voert ze onder meer een buikspreker, liedjes en fictieve reclames op.