Phi and Laurine
Subtiele vervreemding is het handelsmerk van Sander Breure en Witte van Hulzen. Het duo zoomt in op een fenomeen, kantelt het een kwartslag, voegt elementen toe en laat je dan anders, opmerkzamer kijken naar iets wat in eerste instantie heel gewoon en natuurlijk overkwam. In een filminstallatie combineerden Breure en Van Hulzen opnamen van een doodstil Utoya, het eiland waar rechts-extremist Anders Breivik in 2011 69 leden van de socialistische jeugdvereniging vermoordde, met nieuwsbeelden van vluchtelingen. In een performance ontleedden ze het gemiddelde Nederlandse huishouden op basis van CBS-gegevens en lieten acteurs alledaags drama vertolken. In proberen de kunstenaars tot de essentie door te dringen door het eens niet in de breedte maar in de diepte te zoeken. Het is een uitputtend en gelaagd portret van twee geliefden – althans dat lijkt het. De camera zit ze zo dicht op de huid dat het bijna gênant wordt. Maar het graven gaat verder. Homevideo’s leggen hun jeugd bloot. Met microscopische opnamen van celmateriaal, medisch onderzoek en CT-scans worden lichamen doorgelicht. Phi en Laurine blijken echter niet alleen een liefdeskoppel, maar zijn ook acteurs. Of we ooit hun werkelijkheid kunnen kennen, blijft in het midden.