Father, Son and Holy War
De vooraanstaande documentairemaker Anand Patwardhan stelt moedige vragen over de notie van mannelijkheid, en verkent de mogelijkheid dat oorlog, geweld en terreur zijn terug te voeren op mannelijke onzekerheid. In deel een onderzoekt hij hoe het patriarchaat het leven van vrouwen bepaalt. Vanuit het hindoegebruik sati – waarbij weduwen worden geofferd op de brandstapel van hun overleden man – tot de rol van vuur in zuiveringsrituelen en in de bloedige rellen in Mumbai begin jaren negentig. Hiertegenover stelt hij een aantal ‘brandblussers’, zowel uit de hindoe- als moslimbevolking, die zich verzetten tegen genderdiscriminatie en geweld.
Wat het patriarchaat met mannen doet wordt onderzocht in deel twee, een analyse van mannelijkheid in de context van de geloofsstrijd. De hindoemythologie voedt het idee dat geweld, vernieling en verkrachting door moslims naar het Indiase subcontinent zijn gebracht, wat tot op heden wraakgevoelens wekt. Dat in beide religies de dwang heerst om zich een ‘echte man’ te tonen, leidt tot een cyclus van geweld. Patwardhan was elf jaar in rechtszaken verwikkeld om te bereiken dat de film ongecensureerd in eigen land werd uitgezonden.