The Dead Nation
De verkiezing van een antisemitische nationalist tot premier was de aanleiding voor een Joodse arts uit Boekarest om in december 1937 een dagboek te gaan bijhouden. Dit document en foto’s uit diezelfde periode, afkomstig van één studio uit het zuidoosten van Roemenië, vormen de voornaamste bronnen van The Dead Nation. De alledaagse, maar intrigerende beelden tonen willekeurige mensen die zelfbewust, strijdlustig, stuurs of vrolijk in de lens kijken – meestal op hun paasbest. Het zijn overwegend geposeerde portretten van gezinnen of families, kinderen, verenigingen, boeren met hun prijsrunderen, groepen vrienden en vriendinnen, van soldaten of hun liefjes thuis. De foto’s vormen een dramatisch contrast met de voorgelezen dagboeknotities, die worden afgewisseld met historische geluidsfragmenten van nationalistische toespraken, strijdliederen en nieuwsberichten. Je hoort het verhaal waarover de beelden zwijgen – over opkomend antisemitisme, geweld, pogroms en deportaties. Onbewust en onvermijdelijk legt de kijker een verband tussen de foto's en de parallelle werkelijkheid van het dagboek. Fascinerend en aangrijpend.