France Is Our Mother Country
Echo’s van dansmuziek weerklinken bij beelden van een overwoekerde ruïne. Dan verschijnen er stille zwart-witbeelden van dansende Fransen uit de tijd dat Cambodja door Frankrijk werd bezet (1863-1953) en onderdeel werd van het koloniale rijk Indochina. Rithy Panh (The Missing Picture, 2013) geeft de stemlozen uit het verleden een stem in een ontluisterende alternatieve geschiedenis van Westerse kolonisatie.
France Is Our Mother Country is een geschiedenisles en filmcollege in één over beeldvorming, waarin Panh in beeld brengt hoe grondgebied, cultuur en samenleving werden vernietigd onder het mom van vrijheid, gelijkheid,
broederschap en vooruitgang. Hij stelt de “louter broederlijke
bedoelingen” van het Franse moederland aan de kaak door een slimme
hermontage van stille propagandafilms en hun titelkaarten.
Door beelden van onderwerping en uitbuiting te plaatsen naast de woorden die gebruikt werden om deze onderdrukking te rationaliseren, brengt hij scherp aan het licht hoe hypocriet de ideologie van het kolonialisme is.