Ito - Diary of an Urban Priest
Met het veelgeprezen \i The 3 Rooms of Melancholia \i0 vestigde de Finse regisseur Pirjo Honkasalo in 2003 definitief haar naam als scherpzinnig en gevoelig observator. Terwijl de mortiergranaten tijdens de tweede Tsjetsjeense oorlog op afstand insloegen, filmde Honkasalo onverstoorbaar de vertwijfeling en volharding op de gezichten van Russische en Tsjetsjeense weeskinderen wier levens door de strijd waren aangetast. Haar commentaar beperkte zich tot het oplezen van de leeftijd en de spaarzame gegevens die de kinderen over hun ouders hadden. In \i Ito - Diary of an Urban Priest\i0 zoekt Honkasalo de vertwijfeling en volharding ergens anders. In Tokio volgt ze met haar camera de jonge boeddhistische priester Yoshinobu Fujioka. Uit gesprekken met kennissen en vreemden komt gaandeweg Fujioka's diepgevoelde onzekerheid over het bestaan naar voren. Hij vertelt zelf hoe zijn leven jaren eerder door een ernstig ongeluk een andere wending nam. In reactie op Fujioka doen zijn voormalige boksleraar, een ter dood veroordeelde vrouw en een man wiens vader onlangs is overleden, bekentenissen over hun eigen levens en onzekerheden. Ongedwongen, bijna onbedoeld zelfs, zien we door de gesprekken en door Honkasalo's observerende camera een fractie van de onrust en angsten die iedereen in stilte kent.