Ghost Noise
"Ik teken niet simpelweg het oppervlak van het landschap. Voor mijn gevoel vang ik de adem en de ziel van de aarde", stelt kunstenares Shuvinai Ashoona. Hetzelfde kan worden gezegd over het impressionistische portret dat Marcia Connolly van haar maakte. De film werkt met dezelfde mengeling die de potloodtekeningen van Ashoona kenmerkt: het alledaagse leven in het ijzige Canadese noorden en de mythologische en religieuze symboliek die daar doorheen sijpelt. Connolly toont Ashoona in haar dagelijkse omgeving: de Kinngait Studios waar zij al jaren werkt en de omliggende straten en landschappen in het dorpje Cape Dorset in de Canadese provincie Nunavut. We zien de betekenis van het kunstenaarschap voor de kwajongensachtige Ashoona. De oorsprong van Ashoona's werken wordt blootgelegd in de vermenging van de traditionele Inuït-cultuur en de westerse moderniteit die daar doorheen schijnt. "Ik wil in het Inuktitut praten", stelt Ashoona, "maar ik schiet telkens naar het Engels. Altijd van richting veranderen, dat is wie ik ben."