Lateral
Diepte wordt in 3D-film gecreëerd door te filmen met twee camera’s. De resulterende beelden worden over elkaar gelegd en het menselijk brein laat ze versmelten tot één beeld. Charlie Shackleton bedacht dat hetzelfde effect ook kon worden verkregen door slechts één camera te gebruiken, het beeld te dupliceren en de tweede laag met een minimale vertraging op de eerste te leggen.
Bij stilstaand beeld levert dat een milde vorm van wazigheid op, maar bij tracking shots, waarbij de camera van links naar rechts of vice versa beweegt, ontstaat plots diepte. Het ene oog ziet alles een fractie van een seconde eerder dan het andere, waardoor stereoscopie ontstaat. En hoe sneller de camera beweegt, hoe sterker het gevoel van diepte is.
In zijn VR-lecture Lateral gebruikt ‘non-fictiefilmmaker’ Shackleton speelfilms van onder anderen Chantal Akerman en Andrej Tarkovski om de fysieke realiteit van het kijken te onderzoeken. Zelden was natuurkunde zo opwindend: een verborgen laag in het medium wordt onthuld.