The Fabric of Home
inventariseert de betekenis van traditionele kledij voor de bewoners van het Alpengebied in Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De makers liepen daartoe een groot aantal feesten en festivals af, zoals de tweehonderdste verjaardag van Andreas Hofers vrijheidsstrijd in Innsbrück, de zestigste verjaardag van de Karintische jagersvereniging en de Oktoberfesten in München. Iedereen die in de film aan het woord komt, draagt om zijn eigen reden een dirndl (traditionele jurk), lederhose of janker (traditioneel mannenjasje): van politiek statement tot gelijkheidssymbool of gewoon omdat het een tof kledingstuk is. De film toont verschillende mensen in de traditionele kledij: boeren op de berghellingen, maar ook moslima's en gothics in de grote stad. Ook bij homoseksuele dansgroepen zijn de lederhosen weer in zwang, en een joodse acteur uit Salzburg vertelt over de traditionele joodse kleding tijdens de Nazi-tijd als uitleg voor waarom de broek voor hem zijn vrijheid vertegenwoordigt. Ook wordt getoond hoe een lange reeks mode-ontwerpers, waaronder de Britse Vivienne Westwood, zich door de klederdracht laten inspireren. Met het vervagen van de nazigeschiedenis lijkt de traditionele kleding zowel haar oude als een nieuwe betekenis te (her)vinden. Oud en nieuw worden ook vermengd op de soundtrack, die klassieke- en traditionele muziek mixt met house-achtige elementen.