Just for Kicks
De tijd dat de sportschoen een onopvallend onderdeel was van de basisuitrusting van de sporter, ligt ver achter ons. In enkele decennia is de gymschoen uitgegroeid tot een waar cultfenomeen en een modeartikel waar hele generaties jongeren hun identiteit aan verbinden. In de markt van sportschoenen, waar wereldwijd miljarden in omgaan, is de verhouding radicaal omgedraaid: nog slechts twintig procent van de schoenen wordt verkocht om ermee te joggen of tennissen, de rest is puur . In wordt nagegaan waar de wortels liggen van deze sportschoen-revolutie en komen de belangrijkste voorlopers en trendsetters aan het woord. De film gaat terug tot de straten van New York in de jaren zeventig waar het allemaal begon en vertelt hoe het fenomeen zich via de grote namen uit de hip-hop-cultuur razendsnel uitbreidde over de hele wereld. De film is gemonteerd als een videoclip, met snelle beeldwisselingen, veel muziek en korte interviewfragmenten. In interviews met rap-legendes, obsessieve sportschoenverzamelaars en marketingdeskundigen komt alles langs: de succesvolle lancering van het merk Adidas via Run DMC's hit , de wereldwijde campagnes van Nike en andere merken en de uitpuilende schoenenkasten van de echte .