Sherman’s March
Filmmaker Ross McElwee trekt met zijn camera door het Amerikaanse Zuiden, in de voetsporen van de noordelijke generaal William Sherman, die tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog met zijn federale leger van Atlanta naar Savannah marcheerde, een spoor van vernieling achterlatend. Maar vlak voor de geplande opnames verbreekt zijn vriendin de relatie, en onder druk van zijn zus en zijn ouders verlegt McElwee zijn aandacht naar een ander doel: het vinden van een ‘nice Southern girl’.
Terwijl hij af en toe informatie geeft over de wederwaardigheden van generaal Sherman, dwaalt zijn lens keer op keer af naar de opvallend knappe, autonome en intelligente vrouwen die zijn pad kruisen. Maar hun aandacht voedt vooral McElwee’s twijfel aan zichzelf; het contact met vrouwen boezemt hem ongeveer evenveel angst in als de dreiging van een nucleaire oorlog, een andere fixatie van hem.
Intussen geeft zijn ogenschijnlijk richtingloze verkenning van het Zuiden inzicht in McElwee’s complexe relatie met zijn geboortegrond, die hij spiegelt aan die van Sherman, wiens liefde voor de zuidelijke staten niet kon verhinderen dat hij er alom diep wordt gehaat.