The Secret of HEMA
Vanuit een economische invalshoek wordt een openhartig beeld geschetst van hoe ons aller HEMA mee moet en doet in de vaart der volkeren om een speler van formaat op de moordende retailmarkt te blijven. Dit betekent groei, tot in China toe. Maar zitten ze in het buitenland te wachten op oer-Hollandse concepten als eenheidsprijzen, rookworst en tijdloze damesjurkjes? CEO Ronald van Zetten is overtuigd van wel. Hij moet wel, want zonder schaalvergroting zal zijn bedrijf, met een jaaromzet van 1,3 miljard euro, ruim zeshonderd winkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland en tienduizend werknemers, geen lang leven meer beschoren zijn. Hij laat zien hoe wisselvallig globalisering kan zijn. China bijvoorbeeld is niet langer het productiewalhalla dat het voorheen was omdat het simpelweg te lang duurt voor de producten in de winkels liggen. Op naar Turkije dus. De Chinese filmmaakster Yan Ting Yuen, die op zesjarige leeftijd naar Nederland kwam, volgde de gedreven CEO een jaar lang en zocht bij bedrijf en mensen naar wat de HEMA zo eigen maakt. Dat is meer dan rookworst, zo blijkt ook uit het succes van nieuwe winkels in Frankrijk, waar Fransen hun mandjes volladen met stroopwafels en mokken.