Czech Dream
'Koop niets' en 'Kom niet'. Het zijn merkwaardige slogans voor een reclamecampagne. Ze trekken de belangstelling van duizenden Tsjechen, die de aanbevelingen in de wind slaan en juist wél komen opdagen voor de beloofde opening van een splinternieuwe, opvallend goedkope supermarkt.
Augurken, brood, digitale camera's, een draagbare televisie volgens de reclamefolder is alles voor een spotprijs te krijgen in 'De Tsjechische Droom'. Maar op de openingsdag maakt de nieuwe winkel zijn naam waar. Achter een façade van vrolijk gekleurd doek bevindt zich een leeg weiland.
De Tsjechische Droom is een bedenksel van de filmstudenten Vit Klusák en Filip Remunda, die hun afstudeerproject aan de Praagse filmschool eraan wijdden. Als 'winkelmanagers' steken ze zich in strakke Hugo Boss-pakken, gaan langs bij de beste vormgevers en reclamebureaus en huren een bekend componist voor een themalied. Al gauw houden tientallen professionals zich bezig met een niet-bestaande winkel.
De bedoeling van dit alles? Bekijk de film maar, zeggen de studenten in de openingsscène, dan wordt het vanzelf duidelijk. Wat alvast verklapt mag worden, is dat de laatste vijf jaar meer dan 125 grote 'hypermarkten' werden geopend in Tsjechië. Dat de filmmakers kritisch staan tegenover Tsjechiës deelname aan de EU. En dat Tsjechische consumenten zich maar wat graag laten verleiden door billboards en reclamespots.