Diana Vreeland: The Eye Has to Travel
"Ik kan geen kleine hapjes uit de modewereld nemen; dat voelt als mezelf uithongeren", aldus Diana Vreeland. De 'Empress of Fashion' zat in het midden van de twintigste eeuw vijftig jaar lang op haar troon als columniste voor en hoofdredacteur van de toonaangevende modetijdschriften Harper's Bazaar en Vogue. Door haar inspanningen voor het Costume Institute van het Metropolitan Museum of Art wist ze mode tot kunstvorm te verheffen. In \i Diana Vreeland: The Eye Has to Travel \i0 blikt de in 1989 overleden Vreeland zelf terug op haar bewogen leven, door middel van archiefinterviews (veelal opgenomen in haar bloemrijke woonkamer) en de nagespeelde dialoog tussen haar en schrijver George Plimpton, die in 1988 Vreelands memoires meeschreef. Bovendien komt de \i fine fleur \i0 van de modewereld aan het woord over de vrouw die hun zo inspireerde. Het geheel is rijkelijk ge\'efllustreerd, met pagina's uit Vreelands tijdschriften en archiefbeelden. "Ik haat nostalgie", opent Vreeland het gesprek met Plimpton, waarop de schrijver haar vraagt hoe ze haar levensverhaal dan wel wil vertellen. Haar antwoord is tekenend voor haar schrijven, haar leven \'e9n de film die Lisa Immordino Vreeland (getrouwd met Vreelands kleinzoon) daarover maakte: "Het moet pit hebben!"