The Landing
Stuivend woestijnzand, achtergelaten huisraad en experimentele klanken vormen de grondstof voor dit unieke project, dat een kruising lijkt tussen landschapskunst en muzikale performance. Filmmaker en fotograaf Akram Zaatari liet zich inspireren door een vervreemdende locatie die hij aantrof in Sharjah, een van de Arabische Emiraten. De huizen die hier in de jaren tachtig werden gebouwd voor een bedoeïenenstam zijn inmiddels weer verlaten en half verzwolgen door de woestijn.
In deze speelse compositie op het kruispunt van beeld en geluid, natuur en menselijk ingrijpen duiken drie mannen op als waren ze archeologen uit de toekomst. Ze kloppen op muren en ijzeren pijpen, laten het zand ritselen, ontdekken klankschalen, gebruiken kabels als snaren en sturen hun keelgeluid door een reuzenmegafoon.
Een scène met een schommel is een hommage aan de in 2016 overleden kunstenaar Hassan Sharif. In beelden die hun eigen mogelijkheden lijken te onderzoeken nodigt The Landing uit om de verbeelding vrij te laten, op weg naar een machtig slotakkoord.