Nardjes A.
De Braziliaanse filmmaker Karim Aïnouz reisde af naar Algerije om in het geboortedorp van zijn vader zijn roots te vinden. Hij belandt midden in een opstand en verandert zijn plan.
De Revolutie van de Glimlach – de wekelijkse, overal in het land gehouden vreedzame betogingen in het voorjaar van 2019 – was aanvankelijk gericht tegen de vijfde herverkiezing van president Bouteflika. Met een smartphone legt Aïnouz een dag uit het leven van demonstrant Nardjes A. vast, vanaf het moment dat zij ’s ochtends haar woning verlaat tot de dageraad twintig uur later. Welbespraakt en gedreven neemt deze jonge vrouw, een (klein)dochter van verzetsstrijders, de maker mee naar haar vrienden in het centrum van Algiers waar de demonstraties worden gehouden. Het resultaat is een wervelende registratie van een massabetoging, waar je je als kijker middenin waant.
Nardjes’ stem maakt de frustratie van de jongeren over hun uitzichtloze toekomst en de teleurstelling waarin de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog (1954-1962) voor velen is uitgemond, expliciet. Haar strijdlust lijkt exemplarisch voor een nieuwe generatie in Algerije.