Disco and Atomic War
Met rode oortjes zat heel Tallinn in de jaren zeventig 's nachts te kijken naar \i Emmanuelle\i0 -- een unicum, want de televisie in Estland stond onder strikte bewaking van de communistische partij. Het toverwoord was Finnish TV, die in alle vrijheid westerse programma's uitzond. De door de Amerikanen gebouwde zendmast aan de kust bij Helsinki was zo opgesteld dat ook Noord-Estland signalen kon opvangen. In \i Disco & Atomic War\i0 haalt regisseur Jaak Kilmi via kleurrijk archiefmateriaal warme herinneringen op aan de tijd dat hij op vrijdagavond \i Dallas\i0 kon kijken en wekelijks aan zijn Finnish TV-loze nichtje in zuidelijk Estland de nieuwste strubbelingen tussen JR en Sue Ellen rapporteerde. Een andere jongen Joosep herinnert zich dat zijn vader een elektromonteur was die thuis illegaal converters voor Finnish TV in elkaar knutselde. Zonder dat hij het wist was Joosep in het front van een ideologische mediaoorlog beland. Voor zijn film over het collectieve geheugen, de grote geschiedenis en de kleine verhalen erachter putte Kilmi uit archiefmateriaal van talloze televisieseries, films, reclames en journaalbeelden en zette hij ook menig herinnering in sc\'e8ne. Interviews met de toenmalige hoofden van de Finse en Estse televisie zorgen samen met Edward Lucas, auteur van \i The New Cold War\i0 , voor het historische perspectief.