Temptation
Als de oude documentairemaker Viktar Dashuk ziek wordt en aan zijn dokter vraagt hoe lang hij nog heeft, vindt de dokter dat een stomme vraag. Immers, hij is niet meer in staat een vrouw zwanger te maken en dus is hij evolutionair gezien al over de houdbaarheidsdatum. Even kan de filmmaker niet kiezen: zal hij zich verzetten tegen zijn ondergang of zich langzaam richting zijn graf begeven? Dan begint hij liefdesgedichten te schrijven aan zijn verpleegster en besluit hij een film over zichzelf te maken, om zich via de kunst onsterfelijkheid aan te meten. Een belangrijk thema in Dashuks egodocument is zijn thuisland Wit-Rusland. Tussen zwart-wit beelden van het oude Wit-Rusland en meer recente archiefbeelden van de politieke onrust daar, verschijnt ook Dashuks antagonist, die zich op een andere manier onsterfelijk probeert te maken: Aleksandr Loekasjenko. De Wit-Russische president blijft al decennia met harde hand aan de macht en vele journalisten, mensenrechtenactivisten en presidentskandidaten werden daar het slachtoffer van. "Veel mensen willen een spoor achterlaten", stelt Dashuk. "Dus bouwen ze piramides, paleizen en monumenten. Ze schrijven boeken en stellen hun testament op. Ze schieten films, komen aan de macht en verklaren de oorlog. Maar de meest vreselijke dingen gebeuren wanneer het idee van onsterfelijkheid zich nestelt in het brein van een wrede heerser."