Ayhan and me
Voor een tentoonstelling in Istanbul vatte belit sağ het idee op om een video te maken over Ayhan Çarkın. Çarkın was als lid van een doodseskader verantwoordelijk voor de dood van minstens duizend Koerden, maar kreeg gewetenswroeging en bekende publiekelijk schuld. Dat nieuws werd echter snel onder het tapijt geveegd en de autoriteiten hadden hetzelfde in gedachte voor sağs video. Zij besloot toen om het onderwerp te veranderen en zich te richten op een analyse van de werking van censuur. Ze verwondert zich over het gevaar dat blijkbaar schuilt in beelden en de indirecte manieren waarop de Turkse autoriteiten die aan het zicht proberen te onttrekken. In haar video-essay ontleedt sağ haarfijn hoe censuur wordt geïnternaliseerd en verandert in zelfcensuur. Hoe stukken hedendaagse geschiedenis worden uitgegumd en dit proces wordt overgoten met een sausje van redelijkheid. Uiteindelijk gaat het om de kracht en macht van beelden en de gespannen verhouding die op dit vlak kan ontstaan tussen kunst en staatscontrole.