Exhausting a Crowd
Geïnspireerd op George Perecs experimentele literaire werk (1974), waarin hij in kaart probeerde te brengen wat normaliter onopgemerkt blijft, is in dit proces geautomatiseerd. Het resultaat is een verslavend tableau vivant van de mensenmassa op Piccadilly Circus, Londen, dat door het publiek eindeloos kan worden voorzien van tags met observaties. Het oog wordt gestuurd door de reeds geplaatste tags waarin toeschouwers wijzen op details, dialogen of gedachten toeschrijven aan passanten, op een grappige manier reageren op uiterlijkheden, soms filosofische vragen stellen, verwijzen naar bekende figuren (Sherlock Holmes, Doctor Who, Mad Max) of in tekst uitgedrukte geluiden toevoegen bij passerende auto’s, bussen, taxi’s, riksja’s of voetgangers. Nogal wat tags wijzen op mensen die selfies maken of naar hun mobiele telefoons staren: “,” meldt een tag om 11.04 PM. Een kunstwerk dat reflecteert op de mogelijkheden van een toekomst waarin surveillance compleet is geautomatiseerd, tot stand gebracht door een gedeelde inspanning van techniek en menselijke intelligentie. Een bijzondere weerslag van het leven in de openbare ruimte, maar ook een alarmerende blik op de potentiële omvang van controle in een dystopische samenleving.
Tijdens IDFA 2015 presenteert Kyle McDonald een nieuwe versie van dit project met beeldmateriaal gedraaid in Amsterdam, Rotterdam en op andere locaties. Deze nieuwe versie, getiteld Exhausting a Crowd - The Netherlands, is gemaakt in opdracht van IDFA DocLab, V2_ Institute for the Unstable Media en de Brakke Grond.