Notes on the Other
Als Ernest Hemingway op 13 juli 1924 vanaf een balkon in Pamplona een gewonde man aan de overkant van de straat ziet liggen, dringt zich het bij hem gevoel op dat hij die man is. Hij spiegelt zich aan de bijna dode, door stieren aangevallen Spanjaard. "", schrijft Hemingway later. Hij wilde voor het eerst een ander zijn en vanaf dat moment creëert hij het personage van 'de avontuurlijke schrijver'. spiegelt Hemingways merkwaardige sensatie aan een jaarlijkse Hemingway lookalike-wedstrijd in Key West Florida. Vele tientallen oudere mannen doen daar hun best om Hemingway te zijn. Waar zijn ze naar op zoek? De film onderzoekt het idee van 'de ander', het vanuit een ander perspectief kunnen kijken, het verder kunnen kijken dan het eigen gezichtveld. Wat is de realiteit van het eigen bestaan en hoe fascinerend zou het zijn om aan die eigen realiteit te ontsnappen en te zien wat je zelf niet kunt waarnemen? Geïnspireerd door de foto van de Spanjaard die in 1924 in Pamplona op straat ligt, creëert de film met betrekkelijk eenvoudige middelen een nieuwsgierigheid naar het anders kunnen waarnemen, naar het buiten jezelf treden om het bestaan, al is het maar voor even, anders te kunnen beschouwen.