Settela, gezicht van het verleden
Het zeven seconden durende filmfragment van het bange, donkerogige meisje met het witte hoofddoekje dat vanuit een houten goederenwagon naar buiten kijkt terwijl de trein Westerbork verlaat, is voor velen een icoon geworden van de oorlog. Het meisje gaf een gezicht aan de anonieme massa die door de Duitsers naar de vernietigingskampen werd afgevoerd. Lange tijd nam men aan dat zij joods was, en geen familie had. Cherry Duyns volgt in SETTELA, GEZICHT VAN HET VERLEDEN het onderzoek van de Haagse journalist Aad Wagenaar, die de identiteit van het meisje wenste te achterhalen. Hij liet de door Rudolf Breslauer gemaakte Westerborkfilm onderzoeken op sporen waarmee het tijdstip van de opname kon worden vastgesteld. Uit nauwkeurige analyse van het beeldmateriaal blijkt dat het niet gaat om een joods transport, maar om een zigeunertransport. Het meisje is een zigeunermeisje, en Duyns gaat op bezoek bij een aantal kamp-overlevenden die over haar kunnen vertellen.