Images from the Corner
Sarajevo, 2003: tijdens een bezoekje aan het circus samen met haar dochtertje wordt filmmaker Jasmila Zbanic herinnerd aan de oorlog. De mooie circusdame in de ring lijkt op Bilja, het meisje uit haar buurt dat in het voorjaar van 1992 tijdens de eerste dagen van de belegering van Sarajevo door een granaatinslag zwaargewond raakte. Achter onschuldig lijkende beelden blijken pijnlijke herinneringen schuil te gaan aan de oorlog die eind 1995 voorbij was, maar nog steeds als een parallelle werkelijkheid in de hoofden van de inwoners leeft. Žbanic gaat op zoek naar wat er van Bilja is geworden, op zoek naar nieuwe beelden om de oude te verjagen. Een persoonlijke, bespiegelende speurtocht door het naoorlogse Sarajevo met de regisseur als gids en hoofdpersoon, die vrienden, buren en kennissen bezoekt. Ze toont de stille littekens van de stad: een plek waar mensen werden vermoord, de straathoek waar Bilja werd getroffen, de cameraschuwheid van de inwoners. Maar ook de vriendschap en vrolijkheid die in Sarajevo te vinden zijn. Gaandeweg stuit ze op de grenzen van wat in beelden valt te vangen, en van wat zij wil laten zien – met een speciale rol voor de genadeloze foto die een Franse fotograaf van Bilja nam, en die hem een World Press Photo Award opleverde.