Dust Breeding
Terwijl in het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag de voormalige Servische leider Radovan Karadžic wordt berecht, inspecteert Sarah Vanagt de rechtszaal met papier, potlood en krijt. Tussen de zittingen door, wanneer de zaal is verlaten, bedekt ze objecten met een vel papier en brengt de structuur van het oppervlak tevoorschijn door er met een potlood overheen te krassen; een afbeelding in zijn meest eenvoudige vorm. Een kleine digitale camera volgt de hand van de kunstenaar bij het maken van haar afwrijfsels van interieurstukken: de tafel waaraan de getuigen hun verklaringen afleggen, de stoel van de beklaagde, de ruit waarachter de vertaler zit. Beelden van dit bezwerende ritueel worden vermengd met geluids- en beeldfragmenten van het juridische proces waarin de beklaagde, die zijn eigen verdediging voert, vraagtekens zet bij de authenticiteit en de interpretatie van beelden van onder zijn bewind gepleegde oorlogsmisdaden. onderzoekt op deze wijze de obstakels die opdoemen bij het reconstrueren van een oorlog, zelfs wanneer de gebeurtenissen overvloedig zijn gedocumenteerd. Door op de tastbare objecten in de rechtszaal in te zoomen alsof het bewijsstukken zijn, doet de kunstenares een poging in de sporen die de oorlog heeft achtergelaten een geheimtaal te ontcijferen.