The Jacket
Tien jaar geleden bezocht de jonge Belgische filmmaker Matthijs Poppe, toen nog filmacademiestudent, voor het eerst het Palestijnse vluchtelingenkamp Shatila in het zuiden van Beiroet. Daar leerde hij Jamal Hindawi kennen, met wiens gezin Poppe zijn afstudeerproject Ours Is a Country of Words (2017) maakte. Nu is Jamal het centrale karakter in The Jacket, zijn eerste lange film.
Jamal, wiens ouders tijdens de Nakba naar Libanon vluchtten, werkt met een aantal vrienden aan een politiek theaterstuk. Het gaat over hun verbondenheid met Palestina en hun situatie als vluchteling in het land waar ze geboren zijn. Symbool daarvoor is een door Jamal gemaakt rekwisiet.
De speurtocht die begint als dat rekwisiet kwijtraakt verleent de film zijn fraaie filmische structuur, die doet denken aan het werk van Abbas Kiarostami. Jamals even zachtmoedige als leerrijke gesprekken met de mensen die hij op zijn zoektocht ontmoet, tonen op indringende wijze de vele scheuren in het sociaaleconomische leven in Beiroet, en de pijn veroorzaakt door historische ontwrichting.