Blessed Blessed Oblivion
Blessed Blessed Oblivion was onderdeel van het IDFA programma in 2023, en werd teruggetrokken door de filmmaker. Op verzoek van de filmmaker publiceren we de volgende tekst:
"This film was one of 12 to withdraw from participation at IDFA 2023, amongst 28 total withdrawals that included moderators, jury, and others in protest at the festival's damaging denunciation of an action in solidarity with Palestine that took place on the opening night of the festival. At the time, the festival erased all information relating to the films withdrawn in protest from the website. In response to the publication of the Palestine Film Institute's 'Industry Protocol in Times of Genocide' in August 2024, and as a gesture towards transparency, IDFA reinstated the information relating to the withdrawn films in September 2024. No further accountability has been taken.” - The Palestine Film Institute on behalf of the filmmakers, for the full statement click here
Film Synopsis
“Wat ik wilde doen in het leven, heb ik gedaan. Ik heb niets gelaten”, zegt Ahmad, die door Jumana Manna geportretteerd wordt in deze kaleidoscopische, korte documentaire. Hij zegt het met enige bravoure, maar de uitspraak draagt ook het gewicht van de Palestijnse realiteit. Manna’s verkenning van de stereotypen van de ‘thug’-cultuur in Oost-Jeruzalem leidt naar garages waar mannen eindeloos sleutelen aan een auto of die overdadig in de shampoo zetten, kapperszaken waar (baard)haar een even minutieuze behandeling ondergaat, sportscholen waar spieren worden opgepompt.
Manna gebruikt close-up gefilmde fragmenten in een erotiserende, parodiërende montage van lichamen, objecten en plaatsen. Arabische popliedjes geven ironisch commentaar bij de beelden, die onderbroken worden door flarden dialoog waarin de protagonist vertelt over zijn losbandige leven en zijn schulden, en vaderlandse gedichten afwisselt met vunzige grappen.