It's Like That
De Australische radioverslaggeefster Jacqueline Arias interviewde per telefoon in februari 2002 jeugdige asielzoekers, die al minstens twaalf maanden bij de Australische kust in detentie zaten. De kinderen vertelden met berusting over hun situatie: ‘Omdat dit land hierbuiten goed is, maar in dit kamp niet. Het is alsof we naar de gevangenis zijn gestuurd. Ken je de gevangenis? Zo is het hier!’ Het onafhankelijke collectief Southern Ladies Animation Group S.L.A.G. maakte bij de kinderstemmen een animatiefilm met in de hoofdrollen drie gekleurde vogeltjes. Ten tijde van de afronding van de film, najaar 2003, was de situatie van de kinderen nog altijd ongewijzigd.