African Mirror
Een volk met immense vrijheid, dat zich niet bezighoudt met westerse zaken zoals geld of goederen. Zo beziet de Zwitserse documentairemaker René Gardi in de jaren vijftig de inwoners van Kameroen, die hij vergelijkt met de bergbewoners uit zijn eigen land. Hij zet zijn camera op de taferelen die hem het meest fascineren, soms nagespeeld zodat zijn film er beter uit ziet. Op dat moment heeft hij nog geen idee welk effect die beelden zullen hebben.
African Mirror, dat volledig is opgebouwd uit filmbeelden en voorgelezen brieven uit Gardi’s archief, laat onthutsend helder zien hoe de oorspronkelijke Afrikaanse culturen in een paar decennia voorgoed om zeep wordt geholpen. Niet alleen door kolonisten die de lokale bevolking een westers idee van beschaving willen bijbrengen, maar ook door iemand als Gardi, die geïdealiseerde beelden de wereld instuurt en zo Afrika omtovert tot utopie waar Europese filmkijkers en toeristen hun fraaiste fantasieën op kunnen projecteren. Westerse fascinatie als verwoestende kracht.