Ferenj: A Graphic Memoir in VR
In deze autobiografische VR glijdt de gebruiker, meegevoerd door nostalgische Ethiopische tezeta-muziek, door de persoonlijke herinneringen aan Cleveland en Addis Abeba van de Ethiopisch-Amerikaanse regisseur Ainslee Robson. De 3D-beelden zijn met behulp van fotogrammetrie gemaakt en opgebouwd uit ontelbare gekleurde bolletjes, waardoor personen en objecten langzaam abstraheren als je dichterbij komt.
Het zweven door en langs de pointillistische reconstructies, die zich vormen, vervormen, weer verdwijnen en daarbij naadloos in elkaar overgaan, verbeeldt de fragmentatie, ongrijpbaarheid en vloeibaarheid van herinneringen én van de multi-etnische identiteit van Robson.
Robson verzet zich daartegen in een voice-over die ze richt aan keizerin Taytu, naamgever van het restaurant van haar ouders in Cleveland – een van de weinige plekken waar zij zich onbelemmerd thuis voelt – en trots symbool van Ethiopië. In dat land wordt Robson tot haar frustratie aangesproken als ferenj, buitenlander. Ook die ervaring wil ze delen met de bezoekers van deze VR, die haar wereld als ferenj betreden en, afhankelijk van de eigen achtergrond, meer of minder lagen meekrijgen.