Khaled Abdulwahed maakte in de herfst van 1998 een foto van een cactusveld in Syrië, vlak bij zijn huis, dat ten zuidwesten van Damascus ligt. De oude cactusvelden verbonden de stad met het platteland. In betere tijden verkochten de boeren de vruchten op de markt. De taaie plant overleeft bijna alles en staat dan ook symbool voor veerkracht. In de zomer van 2012 werd de akker tijdens de opstand dan toch verwoest door bulldozers, helikopters, tanks, soldaten en vuur, en begon de oorlog een nieuw landschap te vormen.
Nu projecteert Abdulwahed de foto op een muur in een flat in Berlijn. Hij bouwt het verdwenen veld na op kleinere schaal – eerst via een scanner, daarna via een 3D-printer. Hij scant alle details van het landschap, begeleid door een mooi minimalistisch geluidsontwerp, en zorgt zo voor een wonderlijke wederopstanding in miniatuur. Met veel aandacht voert hij een re-enactment op over vernietigen en herinneren, ravage en reconstructie.
Credits
Regisseur
Productie
Alex Gerbaulet namens pong film,
Ines Meier namens pong film,
Merle Kröger namens pong film
Alex Gerbaulet namens pong film,
Ines Meier namens pong film,
Merle Kröger namens pong film
Co-productie
Cinematografie
Screening copy
pong film
pong film