Op 1 maart 1981 gaat IRA-lid Bobby Sands in hongerstaking in een gevangenis in Noord-Ierland. Hij overlijdt 66 dagen later. De speelfilm Hunger is behalve een portret van Sands (een doorleefde rol van Michael Fassbender) een gedetailleerde verbeelding van de manieren waarop lichamen het strijdtoneel kunnen zijn in conflicten als ‘The Troubles’.
De veelbekroonde film van regisseur en beeldend kunstenaar Steve McQueen toont de fysieke beproevingen die de gevangenen moeten doorstaan – de afranselingen, de vernederingen. De bebloede knokkels van de gevangenbewaarder, die hij bijna ritueel afspoelt in de wasbak. En de protesten van de gevangenen, waarbij het lichaam steeds opnieuw de inzet is. Culminerend in de aangrijpende transformatie van het lichaam van Sands.
Ingeklemd tussen die vrijwel woordeloze, intens viscerale scènes is er plots een onafgebroken shot van ruim een kwartier. Daarin discussieert Sands aan een tafeltje in de troosteloze bezoekersruimte met een priester over de betekenis en macht van het woord in een strijd die slechts de taal van het lichaam lijkt te spreken.