Stamping Ground
In 1970 reisden talloze bekende bands als The Byrds, Pink Floyd, Jefferson Airplane, Canned Heat en Santana af naar het Kralingse Bos in Rotterdam voor het Holland Pop Festival; het Nederlandse antwoord op het wereldberoemde Woodstockfestival uit 1969. Naar schatting trok het evenement zo’n honderdvijftigduizend muziekliefhebbers en het was het eerste grote popfestival dat op het Europese continent gehouden werd. George Sluizer en co-regisseur Jason Pohland maakten een uitgebreide beeldregistratie van het muziekfestival, daartoe bijgestaan door meerdere cameramensen, waaronder Jan de Bont. De camera’s zijn bij het hart van de actie; op het podium. Maar er wordt ook gefilmd vanuit een helikopter, en andere collega’s bevinden zich met hun camera’s op het veld tussen het publiek, dat ontegenzeglijk uitstraalt. Het is de tijd dat het bon ton is om topless aan een waterpijp te hijsen en waarin piemelnaakt meezingen geenszins als een provocatie geldt. Witte blote basten, bruine ribbroeken en kleurrijke tie-dye stoffen kleuren het broeierige Kralingse Bos. Tussendoor rennen er kinderen voorbij en neemt men een duik in de nabijgelegen poel. De muziekoptredens en sfeerbeelden zijn versneden met enkele interviews met de aanwezige bandleden, die al net zo bezig blijken met vrede, liefde en spiritualiteit als hun publiek.