Met zang en opzwepende ritmes luisteren Fatma en haar dochters Najeh en Waffeh trouwpartijen op in het Tunesische Mahdia. Ze zijn bruiloftsmuzikanten (machtat). Maar naarmate de film vordert, groeit het gevoel dat die uitbundigheid ook een bezwering is van de schaduwkanten van het huwelijk.
Machtat toont hoe Najeh en Waffeh daar zelf mee worstelen. De gescheiden Najeh doet – haar broer mag het niet weten – verwoede pogingen via haar mobiele telefoon een betrouwbare huwelijkskandidaat te vinden. Voor Waffeh is het omgekeerd. Zij wil verlost worden van de kwelling van een hardhandige echtgenoot.
Sonia Ben Slama ontmoette de zussen tijdens de opnamen voor Maktoub (Tout est écrit, 2015), waarin de positie van vrouwen ook een belangrijk thema is. Met een levendige, observerende stijl blijft Machtat dicht bij het drietal. De betrokken mannen laat Ben Slama buiten beeld. Weinig romantiek hier; relaties lijken vooral transacties. Najeh, Waffeh en hun moeder zijn zeer op elkaar gesteld en hebben gevoel voor humor. Desondanks zorgen de problemen voor toenemende spanning. De vrouwen moeten veel moeite doen een eigen pad te volgen.