Beats of the Antonov
Sudan verkeert, sinds het land onafhankelijk werd, in een haast constante staat van oorlog. Met Antonov-vliegtuigen bombardeert de Soedanese regering door Antonov-vliegtuigen het rebellenleger in de conflictregio's, maar daarbij worden ook burgers geraakt. Het volk van de Blauwe Nijl en het Noebagebergte wordt dagelijks bedreigd met de dood en de vernieling van hun onderkomen en bezittingen. De muzikale traditie krijgt in deze tijd van oorlog een nieuwe, vitale betekenis. We zien hoe traditionele muzikanten hun (snaarinstrument) vervaardigen en bespelen en hoe hele dorpen meedansen en zingen. Een etnomusicoloog legt uit: “De aard van de muziek laat iedereen de ruimte om liedteksten te maken. Iedereen mag zingen, iedereen mag de trom bespelen: je kunt een emmer gebruiken, geen probleem.” Teksten geïnspireerd op het leven in oorlog passeren de revue. Het houdt het volk letterlijk en figuurlijk in leven. “Als een vliegtuig aanvalt terwijl mensen slapen, zou dat verwoestend zijn,” vertelt een muzikant. “Dus de jongeren blijven wakker en bespelen de rababa en dansen, tot het vliegtuig komt.” neemt de nationale identiteit onder de loep en dicht muziek daarin een vormende rol toe, waarmee de film een nieuw perspectief biedt op het Soedanese conflict.